Biznes społecznie (nie)odpowiedzialny, czyli jaką przyszłość ma greenwashing

Greenwashing, czyli eko-ściema to chwast na polu (nie)odpowiedzialnego biznesu. Dlaczego się rozplenił zastanawiali się uczestnicy panelu, podczas którego zaprezentowano raport “Antysmogowi. Najlepsze praktyki CSR dotyczące powietrza.”

Wśród działań CSR mało dotyczy jakości powietrza. Z jednej strony mamy dobre praktyk, a z drugiej  greenwashing. – Polska jest jednym z najbardziej zanieczyszczonych krajów Europy. Jest bardzo źle. Notorycznie mylimy zanieczyszczenie powietrza i gazy cieplarniane – mówiła Weronika Michalak, współautorka raportu. Jej zdaniem greenwashing to ogromne zagrożenie, firmy wciąż próbują oszukiwać klientów. – Jeśli wynika z niewiedzy to możemy temu zaradzić – dodała. W raporcie zaprezentowano przykłady współpracy biznesu z trzecim sektorem.

Maciej Witucki z Konfederacji Lewiatan zwrócił uwagę na dużą presję konsumencką. – Ludzie nie mają przekonania, jak jest naprawdę. Czy auta elektryczne są czyste czy nie? Wierzę w dobrą wolę biznesu, ale konsument musi chcieć zapłacić więcej za zieloną szklankę. Jego zdaniem kłopotem jest kwestia dojrzałości społecznej i brak gotowości polityków. Konieczna jest presja ze strony NGOs i odważne egzekwowanie przepisów przez państwo.

Olgierd Annusewicz z UW nie ma wiary w regulacje, szczególnie w Polsce. – Duże firmy mają działy compliance, ale czy mają je firmy małe i średnie? Im jest z pewnością trudniej. Wierzę w siłę rynku i edukację przedsiębiorców. To kwestia odpowiedzialności rozumiana wspólnotowo.

Temat jest trudny, wciąż brak definicji greenwashingu np. na potrzeby skarg. Jestem umiarkowaną pesymistką – dodała Mirella Panek-Owsiańska.

Powstanie unijna dyrektywa zakazująca greenwashingu. To sukces, bo konsumenci nie będą oszukiwani i porażka, bo dotąd nie byli chronieni. Nadeszła era konkurencyjności klimatycznej – zauważył Mirosław Kachniewski.

W panelu udział wzięli:

  • Mirosław Kachniewski, prezes zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych
  • Olgierd Annusewicz, ekspert ds. komunikacji, politolog, UW
  • Weronika Michalak, ekspertka ds. zdrowia i jakości powietrza
  • Mirella Panek-Owsiańska, ekspertka CSR
  • Maciej Witucki, prezydent, Konfederacja Lewiatan

Prowadzenie: Jan Ruszkowski, Konfederacja Lewiatan