W trakcie 13. edycji Europejskiego Forum Nowych Idei w studiu telewizyjnym Lewiatana rozmawialiśmy z wybranymi prelegentami na temat wyzwań, które stoją przed biznesem i Europą w najbliższej przyszłości. Główne tematy naszych rozmów? Przede wszystkim rozwój sztucznej inteligencji i związane z nim obawy oraz nadzieje, a także oczekiwania biznesu wobec nadchodzącej polskiej prezydencji w Radzie UE. Sporo miejsca poświęcono też szeroko rozumianemu bezpieczeństwu – od cyfrowego po energetyczne i lekowe. O czym jeszcze mówili zaproszeni goście?
- Andrzej Domański, minister finansów – o wyzwaniach stojących przed polską gospodarką oraz planowanych inwestycjach
- Markus Beyrer, dyrektor generalny BusinessEurope – o wyzwaniach dla europejskiego biznesu, raporcie Draghiego i polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej
- Mark Brzezinski, ambasador USA w Polsce – o relacjach polsko-amerykańskich, innowacjach i współpracy technologicznej
- Jerzy Buzek, przewodniczący Rady Programowej EFNI, były premier RP i przewodniczący Parlamentu Europejskiego – o wyzwaniach i priorytetach na czas polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej
- Światłana Cichanouska, prezydentka-elekt Białorusi – o obecnych wyzwaniach dla demokracji
- Maia Mazurkiewicz, prezeska zarządu Fundacji PZU – o krytycznym myśleniu i naszych emocjach podczas korzystania z mediów społecznościowych
- Damian Fogel, dyrektor Biura Regulacji i Wsparcia Handlu Gazem w ORLEN SA – o wyzwaniach w dekarbonizacji przemysłu i pakiecie Fit for 55
- Henryka Bochniarz, przewodnicząca Rady Głównej Konfederacji Lewiatan – o udziale kobiet w organach zarządczych w Polsce.
- Tadeusz Gadacz, filozof i religioznawca – o potrzebie krytycznego myślenia w kontekście rozwoju sztucznej inteligencji
- Bartosz Hojka, prezes Agora SA – o higienie cyfrowej, dezinformacji i uzależnieniu od nowych technologii
- Natalia Hatalska, analityczka trendów, założycielka i szefowa infuture institute – o szansach i zagrożeniach związanych z rozwojem sztucznej inteligencji
- Krzysztof Gawkowski, wicepremier i minister cyfryzacji – o wpływie procesów cyfryzacji na człowieka, gospodarkę i rozwój państwa
- Monique Clua Braun, Country President w Novartis Poland – o wyzwaniach w obszarze ochrony zdrowia w kontekście nadchodzącej polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej
- Ewa Woydyłło-Osiatyńska, psycholożka, terapeutka, autorka książek – o rozwoju osobistym
- Magda Kotlarczyk, Country Director, Google Poland – o wpływie sztucznej inteligencji na polską gospodarkę
- Bartosz Węglarczyk, redaktor naczelny Onet.pl – o przyszłości dziennikarstwa w dobie rozwoju sztucznej inteligencji
- Małgorzata Mroczkowska-Horne, dyrektorka generalna Konfederacji Lewiatan – o wyzwaniach biznesu w kontekście nowego cyklu instytucjonalnego w Unii Europejskiej
- Katarzyna Pisarska, profesor w Fundacji Kazimierza Pułaskiego – o relacjach transatlantyckich i ich wpływie na sytuację w Ukrainie
- Maciej Witucki, prezydent Konfederacji Lewiatan – o wyzwaniach biznesu w kontekście cen energii i rynku pracy
- Anna Rulkiewicz, prezeska grupy LUX MED – o wyzwaniach w kontekście systemu ochrony zdrowia w Polsce
- Magdalena Sobkowiak-Czarnecka, podsekretarz stanu, pion ds. Unii Europejskiej – o priorytetach Polski na nadchodzącą prezydencję w Radzie Unii Europejskiej
- Marek Sumiła, dyrektor zarządzający Danone – o zobowiązaniach w związku z postępującymi zmianami klimatu i programie dla rolników DAN-Agri
- Piotr Wachowiak, rektor SGH – o obecnych wyzwaniach w kontekście sztucznej inteligencji i najważniejszych wyzwaniach społecznych z perspektywy studentów
Europejskie Forum Nowych Idei organizowane jest od 2011 roku przez Konfederację Lewiatan przy współudziale BusinessEurope oraz miasta Sopot.
Partnerami strategicznymi EFNI 2024 są: Novartis, Orange, Orlen SA i Google. Partnerzy główni: AbbVie, Adamed, Allegro, Amazon, BAT Poland, Benefit Systems Danone, Fundacja Kronenberga City Handlowy, Miasto Gdańsk, Grupa Lux Med, Huawei, IKEA, InPost, Invest in Pomerania, Komisja Europejska, Meta, MSD, PGE Polska Grupa Energetyczna, Philip Morris International, PKO BP, Samorząd Województwa Pomorskiego oraz TikTok.
Partnerzy wspierający: ARP, Astellas, Ayming, BASF, bp Polska, Centrum Kreatywności Targowa, Deutsche Bank, Diageo, EDP Polska Energia, GSK, Grupa Ergis, Château Isolette, Kotler Impact, Polski Związek Pracodawców Przemysłu Farmaceutycznego, Lilly, Bank Millennium, Medicover, Partnerstwo na Rzecz Profilaktyki i Leczenia Otyłości, Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych, PFR, PharmaNET, PZU, Radisson Blu Sopot, Range Rover, Servier, Totalizator Sportowy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Związek Pracodawców Technologii Cyfrowych.
Strategicznymi partnerami merytorycznymi są: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie i Uniwersytet Łódzki, a partnerami merytorycznymi: Centrum Stosunków Międzynarodowych, Euractiv.pl, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Fundacja Nowej Wspólnoty, Instytut Finansów Publicznych, Legimi, Polityka Insight, PWN, Thinktank oraz Żywność Dla Przyszłości.
Partnerami instytucjonalnymi są: Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny Grupa Pracodawców oraz Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, a partnerem technologicznym – Amber Expo.
Główni partnerzy medialni: BusinessInsider Polska, Dziennik Gazeta Prawna, Forbes, Gazeta.pl, Onet, PAP, Puls Biznesu, Radio Zet, Rzeczpospolita, RP.pl, TOK FM, TVN24 bis, TVP Info i Wyborcza.biz.
Partnerzy medialni: ams, Miesięcznik Finansowy Bank, Bankier.pl, Biznes Info, Biznes Prestiż, Dziennik Bałtycki, e-newsroom, Express Biznesu, ICAN Institute, ISB News, My Company Polska, Newseria, NewsMed, Parkiet.com, Radio Nowy Świat, Strefa Biznesu, Super Biznes, Termedia, Trójmiasto.pl, Warsaw Business Journal, Wprost oraz XYZ..