Rozwój sztucznej inteligencji, starzejące się społeczeństwo, czy kryzys migracyjny wymagają nowego podejścia do kształcenia wyższego, przekazywania wiedzy i umiejętności. Podstawą jest zapewnienie wysokiej jakości edukacji oraz wyposażenie studentów w kompetencje zgodne z potrzebami rynku pracy i gospodarki. O tym jak uczelnie przygotowują się na zmiany technologiczne, demograficzne, klimatyczne i społeczne rozmawiali paneliści w trakcie spotkania: Nauczanie w przyszłości.
Prof. Piotr Wachowiak, rektor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie powiedział, że demografia nie ułatwia uczelniom działania. Przekazał, że w tej chwili uczelnie publiczne oferują więcej miejsc, niż jest maturzystów. A zatem każdy, kto chce studiować, może to robić. Rektor SGH wyraził przekonanie, że młodzież doskonale rozumie, że inwestycja w siebie jest bardzo ważna, dlatego, według profesora, nie zabraknie studentów.
Prof. Rafał Matera, rektor Uniwersytetu Łódzkiego zapewnił, że kluczowe jest, by uczelnie miały ofertę bardziej atrakcyjną, niż rynek pracy. Wtedy młodzi wybiorą kształcenie wyższe. Rektor UŁ dodał, że uczelnie muszą przygotować studentów do rynku pracy, ale i do życia społecznego. Profesor wyraził przekonanie, że kierunki, na których nie ma dużego popytu, jak filozofia czy historia, nie będą likwidowane, bo nie można wyobrazić sobie świata uczelni bez nauki i wiedzy o przeszłości.
Uczestnicy panelu zgodzili się, że w przyszłości ważną role odegrają mikropoświadczenia – jedna z elastycznych form uzyskiwania określonych kwalifikacji. „Idziemy w kierunku rozszczepienia dróg – zawsze będą studenci, którzy będą poświęcali swój czas i życie na naukę” – przekonywała prof. Agnieszka Olechowska, prorektor ds. kształcenia Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Ale będą też osoby, które poszukują profesjonalnego miejsca do zdobycia kompetencji, umożliwiających szybką zmianę na rynku pracy.
Eksperci zaproszeni do spotkania przyznali, że dużym wyzwaniem zarówno dla wykładowców, jak i studentów, jest sztuczna inteligencja. Wykładowca musi uczyć studentów krytycznego myślenia i tego, że przy AI nie ma informacji, której można ufać w stu procentach.
Podsumowując spotkanie, prof. Agnieszka Olechowska powiedziała, że kluczowe w nauczaniu przyszłości są kompetencje technologiczne, zarządzanie własnymi zasobami, ale też umiejętności komunikacyjne, w tym krytyczne myślenie.
W spotkaniu wzięli udział: prof. Kata Fredheim, Sztokholmska Szkoła Ekonomii w Rydze, prof. Rafał Matera, rektor Uniwersytetu Łódzkiego, prof. Agnieszka Olechowska, prorektor ds. kształcenia Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, prof. Piotr Wachowiak, rektor SGH. Panel poprowadził Sławomir Szymczak z Konfederacji Lewiatan.