Kobiety na rynku nowych technologii

Choć badania wciąż potwierdzają, że udział kobiet w sektorze IT i dyscyplinach STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) jest zauważalnie niższy niż mężczyzn, w ostatnich latach zaobserwować możemy odwrócenie tego trendu: coraz więcej kobiet podąża ścieżką kariery, która dotąd była zarezerwowana wyłącznie przez mężczyzn. Jednak, by doprowadzić do pełnej równowagi płci w świecie technologii, należy wprowadzić pewne zmiany nie tylko do systemów nauczania, ale też modeli wychowania. Co sprzyja aktywizacji kobiet w STEM? Jak sprawić, aby te dziedziny stały się włączające i atrakcyjne dla żeńskiej części populacji?

Kobiety stanowią ponad połowę polskiego społeczeństwa, jednak według przytoczonego przez Aleksandrę Kolarczyk (Huawei Polska), tegorocznego badania IT Community Survey ich udział w sektorze IT szacowany jest na niespełna piętnaście procent; w branży cyberbezpieczeństwa jest nieco lepiej – udział kobiet waha się między 20-25 procent. Twarde dane pokazują więc, że jest przed nami jest jeszcze długa droga, aby w pełni uwolnić potencjał tkwiący w krajowych branżach związanych z nowymi technologiami. Według Tess Mateo (Special Advisor on Gender and Environment, ONZ) doskonałą okazją do zbliżenia udziału procentowego kobiet w branży informatycznej do średniej europejskiej (19 proc.), jest nadchodząca prezydencja Polski w UE; nawiązanie szerszej współpracy z regionalnym liderem w sektorze IT, Danią, oraz czerpanie z zastosowanych w tym kraju rozwiązań jest jednym z kierunków działania, który mógłby być bardzo korzystnym dla polskiej gospodarki.

Pierwszym krokiem mogłaby być walka ze szkodliwymi stereotypami i obalenie mitów związanych z edukacją najmłodszych, co przyczyni się do usunięcia barier utrudniających kobietom wejście do sektora innowacji.

“Przyszłość należy do różnorodności, a więc różnorodnych i w pełni równych zespołów.” – takie jest zdanie przedstawicielki IKEA Retail Polska, Małgorzaty Bochenek; w jej opinii kluczowa jest demokratyzacja podejścia do rozwoju, gdyż aktywizacja kobiet nie powinna odbywać się kosztem równości.

Maria Magdoń (Ministerstwo Rozwoju i Technologii) zgodziła się z tym stanowiskiem: praktyki inkluzywne, a więc praca u podstaw – tworzenie takiego środowiska pracy dla kobiet, które spowoduje, że będą chciały w nim pracować i będą się w nim czuć bezpiecznie jest fundamentalna. Jak do tego doprowadzić?

W opinii Bianki Siwińskiej (Fundacja Edukacyjna Perspektywy, Perspektywy Women in Tech) istotna jest zmiana mentalności – należy sprawić, aby technologia przestała mieć wyłącznie płeć męską; inkluzywność w ogólnym ujęciu zamiast dominacji mężczyzn – obecnie rozwiązania w dziedzinie nowych technologii nie rozwijają się w wystarczającym stopniu, aby w pełni odpowiadały potrzebom kobiet aktywnych zawodowo.

Doskonałym podsumowaniem dyskusji panelowej była wypowiedź Olgi Zabolewicz (NASK), która postulowała, aby skończyć z podcinaniem skrzydeł, wciąż niestety powszechnym ze strony czy to szefów czy współpracowników. Technologia być może jeszcze ma płeć męską, ale kompetencje są uniwersalne; kobiety we wszystkich branżach stanowią wartość dodaną!

Uczestniczki:

Małgorzata Bochenek, Country Business Development&Transformation Manager, IKEA Retail Polska

Aleksandra Kolarczyk, Corporate PR Manager, Huawei Polska

Maria Magdoń, zastępczyni dyrektora, Departament Gospodarki Cyfrowej, Ministerstwo Rozwoju i Technologii

Tess Mateo, Special Advisor, Gender and Environment, ONZ

Bianka Siwińska, prezeska, Fundacja Edukacyjna Perspektywy, Perspektywy Women in Tech

Olga Zabolewicz, główny specjalista ds. legislacji, Dział Prawny, NASK

Moderacja: Paweł Orlikowski, redaktor