Krytyczne myślenie i weryfikacja przyjmowanych informacji w dobie internetu stały się jeszcze cenniejszymi umiejętnościami – niezbędnymi do przetrwania w cyfrowym świecie. Rozwój w dziedzinie generatywnej sztucznej inteligencji uwypuklił tylko konieczność podchodzenia ze zdrowym sceptycyzmem do zalewających nas zewsząd informacji. Szczególnie że często mają one za zadanie szokować i wywoływać negatywne emocje, by zdobywać jak najszersze zaangażowanie odbiorców, a nie dostarczać sprawdzone i wiarygodne treści.
Czytanie ma bardzo istotny wpływ na rozwój krytycznego myślenia. A jakie znaczenie mają te elementy dla stabilności demokracji? To pytanie szczególnie istotne w dobie wzrostu popularności populistycznych partii prawicowych – co udowodniły chociażby wyniki czerwcowych wyborów do Parlamentu Europejskiego, nie tylko w Polsce, ale także wielu innych krajów Unii.
Porozmawiamy o tym trzeciego dnia EFNI 2024 podczas debaty: „Przetrwają najbardziej krytyczni. O konieczności i strategiach ćwiczenia krytycznego myślenia w świecie AI”, którą poprowadzi Maria Deskur, Ashoka Fellow, wieloletnia dyrektor zarządzająca książek Egmontu i Burdy, współzałożycielka i prezeska Fundacji Powszechnego Czytania.
Paneliści:
- Joerg Maas, prezes Stiftung Lesen, oraz EURead
- Georg Heusel, dyrektor departamentu Kultury Komisji Europejskiej
- Ewa Haman, psycholingwistka rozwojowa, od lat zajmująca się badaniami nad rozwojem poznawczym człowieka.
- Marek Żółtowski, Senior Regulatory Manager, BAT Polska
Moderacja: Maria Deskur, prezes zarządu, Fundacja Powszechnego Czytania
EFNI 2024: Sopot, 16-18 października 2024 r.
#CoBędzieJutro
Europejskie Forum Nowych Idei organizowane jest od 2011 roku przez Konfederację Lewiatan przy współudziale BusinessEurope oraz miasta Sopot.
Partnerami strategicznymi EFNI 2024 są Orange i Google. Partnerzy główni: Adamed, Allegro, Amazon, BAT Poland, Danone, Fundacja Kronenberga City Handlowy, Miasto Gdańsk, Grupa Lux Med, Huawei, IKEA, InPost, Invest in Pomerania, Komisja Europejska, Meta, Philip Morris International, TikTok oraz Samorząd Województwa Pomorskiego.
Partnerzy wspierający: BASF, bp Polska, Deutsche Bank, Diageo, GSK, Grupa Ergis, Château Isolette, Kotler Impact, Polski Związek Pracodawców Przemysłu Farmaceutycznego, Millennium Bank, Medicover, PharmaNET, Radisson Blu Sopot, Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Związek Pracodawców Technologii Cyfrowych.
Strategicznymi partnerami merytorycznymi są: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie i Uniwersytet Łódzki, a partnerami merytorycznymi: Centrum Stosunków Międzynarodowych, Euractiv.pl, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Fundacja Nowej Wspólnoty, Instytut Finansów Publicznych, Legimi, PWN oraz Thinktank.
Partnerem instytucjonalnym jest Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny Grupa Pracodawców, a partnerem technologicznym – Amber Expo.
Partnerzy medialni: Business Insider, Dziennika Gazeta Prawna, Forbes, Onet, TOK FM, Radio Zet, Rzeczpospolita, RP.pl, Wyborcza.biz, ams, miesięcznik Bank, Biznes Prestiż, Express Biznesu, ICAN Institute, ISBNews, My Company Polska, Parkiet.com, Puls Binzesu, Radio Nowy Świat oraz Trójmiasto.pl.