Sztuczna inteligencja, robotyzacja, automatyzacja, cyfryzacja to przyszłość handlu. Uczestnicy panelu: Nowe technologie w handlu przekonują, że nie ma powodów do strachu. Należy wdrażać nowe narzędzia, oswajać. – Nie bójmy się wyzwań, ale przygotujmy się też na porażki – podkreślają uczestnicy panelu.
Czym się różni aktualny internet od tego sprzed 25 lat? – To przede wszystkim dominacja platform cyfrowych. Są efektywne dlatego, że stworzyły swoje reguły gry. Dla sprzedawców to trudne środowisko, bo jest niezwykle konkurencyjne – zauważa Tymoteusz Doligalski, Kolegium Analiz Ekonomicznych ze Szkoły Głównej Handlowej. – Platformy zwiększają konkurencję cenową. Warto jednak, aby konsumenci sprawdzili dany produkt nie tylko na platformie, ale też bezpośrednio u sprzedawcy – dodaje prof. Doligalski.
– Klienci oczekują coraz wyższej jakości usług, to naturalna zmiana, którą wymusiła m.in. pandemia – mówi Ewa Woroszył, CFO, członkini zarządu Autopay SA. – Musimy się cyfryzować, unowocześniać, stawiać na automatyzację i robotyzację, żeby sprostać oczekiwaniom klientom. Robotyzacja w nieodległej przyszłości będzie dla pracowników tak przystępna, jak dziś jest exel – prognozuje Olga Złotnicka z Orange Polska. – Proces zakupowy musi być intuicyjny, szybki przykładem jest Autopay. Klient nie chce dziś czekać. Nie bójmy się wyzwań, ale przygotujmy się też na porażki – uzupełnia Ewa Woroszył.
Nowe technologie są cały czas wprowadzane. – Naszą misją w Allegro jest ułatwienie zakupu i sprzedaży. W tej chwili mamy 320 milionów ofert, które pochodzą od 140 tysięcy sprzedawców. To pokazuje skalę z jaką się mierzymy, jednocześnie pamiętając że oczekiwania klientów cały czas rosną – podkreśla Magdalena Piech, dyrektorka ds. regulacyjnych w Allegro. – Skup się na użytkowniku, a cała reszta pójdzie już za tym – mówi Piotr Marzec, Head of Sales w Google. – Z wyszukiwarki korzysta dwa miliardy ludzi na świecie. I każdy ma swoje oczekiwania, ale filary są trzy. Technologia musi być prosta, bezpieczna i szybka w działaniu – dodaje Piotr Marzec.
Badacze podają, że do 2026 roku globalna sprzedaż w e-commerce ma osiągnąć ponad 8 bln dolarów, podczas gdy w 2022 roku globalny rynek handlu online wygenerował około 5,7 bln dolarów wartości.
● Ewa Woroszył, CFO, członkini zarządu Autopay SA
● Tymoteusz Doligalski, Kolegium Analiz Ekonomicznych, SGH
● Piotr Marzec, Head of Sales, Google
● Magdalena Piech, dyrektorka ds. regulacyjnych, Allegro
● Olga Złotnicka, dyrektorka wykonawcza ds. transformacji i efektywności, Orange Polska
● Prowadzenie: Aleksandra Musielak, Konfederacja Lewiatan