Sztuczna inteligencja towarzyszy nam na każdym kroku, chociaż nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę. Na razie twórcy rozwiązań w pełni nad nimi panują i rozumieją decyzje, podejmowane przez algorytmy. Czy tak pozostanie? Czy AI będzie nam służyć?
W ciągu dwóch miesięcy od upublicznienia chata GPT z końcem listopada 2022 r. 100 mln użytkowników założyło tam konto. W biznesie nie ma dnia, abyśmy nie rozmawiali o możliwościach sztucznej inteligencji.
Zastosowanie AI – np. w sektorze finansowym – nie jest niczym nowym. Sztuczna inteligencja pracuje jednak w tle i nie jest widoczna dla klienta. W Autopay wspiera nas w zaawansowanym przetwarzaniu danych, wspomaga procesy badawcze i rozwój usług. Pozwala lepiej zrozumieć trendy, prognozować popyt na produkty i usługi i w efekcie podejmować decyzje biznesowe.Co ciekawe, mimo, że praktycznie każdy zetknął się już efektami działań AI, jej wpływ na codzienne życie dostrzega jedynie co trzecia osoba, najczęściej w obszarze mediów społecznościowych (61 proc.), zakupów (50 proc.), rozrywki i finansów (42 proc.). W największym stopniu odczuwają go osoby z najmłodszej grupy wiekowej oraz mieszkańcy największych miast – wynika z badania Finanse w czasach inflacji zrealizowanego przez Autopay w tym roku.
Sztuczna inteligencja w finansach – business as usual
Wdrożenie rozwiązań AI w biznesie zwiększa jego wydajność – automatyzuje procesy, pomaga zarządzać produkcją, logistyką czy zamówieniami. W sektorze finansowym pozwala analizować ogromne ilości danych, weryfikuje wiarygodność klienta i pomaga ocenić ryzyko kredytowe. Działa błyskawicznie w tle, dlatego np. zgoda na kredyt w zakupach ratalnych zapada bez przerywania procesu zakupowego.
Czujne oko AI identyfikuje podejrzane transakcje, wykrywa anomalie w zachowaniach klientów (weryfikacja behawioralna), czy automatycznie blokuje nietypowo wysoki przelew na konto zagraniczne aż do wyjaśnienia. Z pomocą AI można śledzić podejrzane transakcje i zapobiegać praniu pieniędzy, także kryptowalut. Firmy ubezpieczeniowe korzystają z algorytmów AI analizując ryzyko na podstawie danych klientów i historii szkód. W e-commerce AI personalizuje rekomendacje produktów znając historię zakupów. Dynamicznie ustala ceny w zależności od podaży i popytu. W marketingu z kolei otwiera nowe możliwości personalizacji kampanii marketingowych oraz identyfikacji potencjalnych klientów.
Przygotujmy się na nową falę innowacji
Trwa zapoczątkowana w 2017 r. przez The Future of Life Institute (FLI) sformułowaniem tzw. Asilomar AI Principles debata o przyszłości AI. Jak rozwijać i stosować AI w sposób bezpieczny, etyczny i korzystny dla ludzkości? Czy potrzebujemy stworzenia ram dla jej rozwoju? Niektórzy już – z racją czy bez, o czym przekonamy się w przyszłości – porównują obecny czas do momentu, kiedy ludzkość stworzyła broń atomową…
Wiosną 2023 r. na stronie FLI setki osób podpisało się pod listem wzywającym do zatrzymania prac nad systemami potężniejszymi niż GPT-4. Pismo sprowadza się do apelu: ustanówmy i wprowadźmy w życie protokoły bezpieczeństwa dotyczące zaawansowanej AI.
Obecne narzędzia radzą sobie na rozmowie kwalifikacyjnej, zdają egzaminy na wyższe uczelnie, pomagają tworzyć teksty, obrazy, a nawet programować. Wspierają instytucje finansowe – jak nasza – w podejmowaniu optymalnych decyzji. Ale jasne jest, że to nie jest ostatnie słowo AI. Że w ciągu kilku lat może nastąpić przełom – powstanie osobliwości technologicznej – po którym możemy stracić kontrolę nad podejmowanymi przez AI decyzjami. I nie będziemy ich rozumieć. Tak się może zdarzyć, ale nie musi. Wciąż wiele od nas zależy.
Z pewnością czeka nas fascynujący czas.
Wojciech Murawski, CCO, Członek Zarządu, Autopay SA