Jak promować rolę kobiet w biznesie. Szklany sufit — wciąż realny problem?

Dlaczego wciąż jest tak mało kobiet sięgających po stanowiska liderskie? Jakie korzyści dla organizacji wnoszą kobiety na menedżerskich stanowiskach? Między innymi te tematy poruszyli uczestnicy panelu o szklanym suficie i promowaniu kobiet w biznesie.

Kobiety potrafią świetnie godzić ze sobą różne role życiowe. Od tego zaczęła Monika Jezierska, członek zarządu, Fundacja Liderek Biznesu, EY. – Czasem żongluje się szybciej, czasem wolniej, i dzięki temu rzadko zdarza się, że jedna piłeczka spadnie – powiedziała.

Mimo wielu zalet i talentów, kobiety, zwłaszcza Polki, nie są pewne siebie – dodała Urszula Okarma, członkini zarządu, KRUK S.A. – Wchodzimy w życie zawodowe z bagażem, stereotypami co nam wypada, a co nie. Ale jeżeli mamy w domu wsparcie, żeby podejmować decyzje i pozwolenie od lat najmłodszych, żeby popełniać błędy, to jest to fundament, na którym możemy budować.

Być może właśnie z powodu stereotypów, z jakimi wchodzą kobiety na rynek pracy, ich udział na wysokich stanowiskach jest nadal w Polsce niski. Potwierdziła to Monika Jezierska. – Udział kobiet w zarządach spółek powinien się zwiększać. Jednym z głównych celów mojej fundacji jest promowanie różnorodności. Jakiś czas temu tworzyliśmy, wspólnie z Giełdą Papierów Wartościowych, raport badający udział kobiet i okazało się, że z czasem niewiele się zmienia. Obecnie średni udział kobiet w radach zarządczych polskich spółek notowanych na giełdzie wynosi jedynie 14%. Ciągle nie jest dobrze.

Członkini zarządu EY zwróciła też uwagę, że kobiety wnoszą do biznesu empatię, która jest niezbędna – zwłaszcza od czasu pandemii, która zwiększyła potrzebę budowania kultury organizacyjnej firm w oparciu o wartości humanistyczne i autentyczność.

– Chciałabym aby nadszedł czas, gdy obecność kobiet  w biznesie na każdym szczeblu będzie tak powszechna, że nie będziemy dyskutować o promowaniu kobiet i szklanym suficie – podkreśliła Magdalena Rogalska, Wiceprezes Deutsche Bank Polska. Dodała, że należy postawić na konkretne i mierzalne cele oraz ich rozliczanie w ramach całej organizacji, tak aby temat różnorodności nie był jedynie przedmiotem deklaracji.

Inne spojrzenie na kulturę firmy przedstawiła Urszula Okarma. – Moja firma jest spółką giełdową, działamy na wielu rynkach, jesteśmy dojrzałą organizacją, ale ja wiele lat temu przyszłam do małej rodzinnej firmy, niespełna 20-osobowej. Nie posługiwaliśmy się wtedy takimi terminami jak diversity czy kultura organizacyjna. Jednak już od początku była tutaj wspólnota wartości i tego, w jaki sposób chcemy pracować. Zaczynaliśmy od marzenia, od budowania stabilnego fundamentu, a nie od koncentracji na zysku.

Podsumowując dyskusję, wszystkie panelistki zgodziły się co do tego, że konieczne jest wzajemne wsparcie między kobietami, a także ze strony mężczyzn, aby wszyscy mieli równe szanse, a biznes mógł korzystać z wartości wnoszonych przez obie płcie.

W debacie udział wzięły: Monika Jezierska, członek zarządu, Fundacja Liderek Biznesu, EY, Urszula Okarma, członkini zarządu, KRUK S.A. oraz Magdalena Rogalska, wiceprezes, Deutsche Bank Polska.

Moderacja: Kuba Sito, Chilli Zet

Partnerzy: Deutsche Bank Polska, Miasto Gdańsk, Fundacja Liderek Biznesu, KRUK S.A.