Jak konkurować w czasach algorytmów i sztucznej inteligencji

Podczas spotkania uczestnicy rozmawiali na temat szans i zagrożeń związanych ze sztuczną inteligencją oraz jaka czeka nas przyszłość w świecie zdominowanym przez algorytmy.

Na wstępie Konrad Ciecierski, kierownik Pionu Zastosowań Sztucznej Inteligencji, Centrum Badań i Rozwoju (NASK), przedstawił bardzo konkretne, praktyczne zastosowania sztucznej inteligencji, którymi zajmuje się Centrum Badań i Rozwoju – m.in. w medycynie czy przeciwdziałaniu przestępczości. Wskazał przy tym na brak świadomości wśród osób czy organizacji, w jakim zakresie AI może być wsparciem w prowadzeniu biznesu.

Magdalena Warzybok, dyrektor zarządzająca, Kincentric Polska, zwróciła z kolei uwagę na dużą potrzebę, żeby za pomocą algorytmów wspierać pracowników. – Obecnie obserwujemy ogromne obciążenie powtarzalnymi czynnościami. Zwiększa się dzięki temu otwartość organizacji na tego typu rozwiązania. Coraz częściej wykorzystuje się też AI czy big data w zarządzaniu ludźmi w organizacji. Dzięki nim możemy przewidywać zachowania pracowników, np. czy dana osoba będzie chciała z organizacji odejść – dodała Magdalena Warzybok.

O specyfice platformy Allegro w kontekście AI opowiedziała Magdalena Piech, Regulatory Affairs Director, Allegro. – Jesteśmy firmą z branży handlu detalicznego, ale jednocześnie jesteśmy firmą technologiczną. Połowa naszych pracowników to specjaliści IT. Naszym celem jest ułatwianie transakcji, mierzymy się przy tym z ogromną skalą. Ścieżka zakupowa ma pozwolić przejść użytkownikowi płynnie od wyboru do płatności, obejmuje też dostawę i wsparcie posprzedażowe. Od kilku lat trwa proces ulepszania tych procesów za pomocą sztucznej inteligencji, która ułatwia pracę przy takiej skali użytkowników i zamówień. Wyposażamy też naszych sprzedawców (firmy z sektora MŚP), dostarczając im zaawansowane narzędzia technologiczne, do których w innym przypadku nie mieliby dostępu.

Magdalena Piech poruszyła też temat barier, które uniemożliwiają nam pełne korzystanie ze sztucznej inteligencji. – Debata o AI jest trudna, ponieważ mamy liczne skojarzenia z popkultury, i często są one negatywne. A jest to tylko narzędzie. Jest ponadto różnica między automatyzacją, gdzie ryzyko przejęcia pracy jest żadne, a szeroko pojętą sztuczną inteligencją.

Magdalena Przegalińska, profesor w Akademii im. Leona Koźmińskiego, podkreśliła fakt, że obecnie każda osoba może korzystać ze sztucznej inteligencji i współtworzyć ją bez umiejętności programowania. Interfejsy AI są zbliżone do tych, które znamy z mediów społecznościowych. – Demokratyzacja tej technologii jest czymś pozytywnym. A nadal wiele osób niesłusznie obawia się, że sztuczna inteligencja zabierze nam pracę, zamiast nas w niej wspierać – podsumowała Magdalena Przegalińska.

W dyskusji udział wzięli: Magdalena Piech, Regulatory Affairs Director, Allegro, Magdalena Warzybok, dyrektor zarządzająca, Kincentric Polska, Aleksandra Przegalińska, profesor, Akademia im. Leona Koźmińskiego, Maciej Mackiewicz, prezes Stowarzyszenia AntiFraud oraz Konrad Ciecierski, kierownik Pionu Zastosowań Sztucznej Inteligencji, Centrum Badań i Rozwoju (NASK).

Moderacja: Grzegorz Osiecki, Dziennik Gazeta Prawna

Partner: Allegro