Decyzją Parlamentu Europejskiego od 2035 roku nie zarejestrujemy na terenie UE nowego samochodu z silnikiem spalinowym. Jednak wielu europejskich producentów deklaruje odejście od produkcji takich maszyn już z końcem obecnej dekady. Jednocześnie decyzja o redukcji emisji CO2 do 2030 o przynajmniej 55%, podjęta również przez Polskę, wymusza jeszcze szybszą transformację polskiej energetyki.
Decyzja Parlamentu Europejskiego jest bezprecedensowa, stawia ona nowe wyzwania zarówno przed konsumentami, jak i przemysłem motoryzacyjnym i energetycznym. Skąd wziąć i jak przesłać zieloną energię, aby zasilić elektryczny transport i dlaczego oszczędzanie energii nam się opłaca.
Temat dotyczy zarówno producentów energii jak i przemysłu motoryzacyjnego.
„Zielona energia kosztuje, ale trzeba się do tego zabrać. Firmy, które nie podejmą się zielonej transformacji, wypadną z gry. Lepiej to zrobić dziś, niż płakać jutro” – powiedziała Ewa Łabno-Falęcka, dyrektorka komunikacji marketingowej i relacji zewnętrznych, Mercedes-Benz Manufacturing Poland.
Katarzyna Byczkowska, dyrektor zarządzająca BASF Polska, przyznała, że wojna i kryzys energetyczny przyspieszyły w firmie działania środowiskowe i energetyczne, jak inwestycje w zieloną energię, co jest kluczowe w tak energochłonnym przemyśle, jak chemiczny. Firma ogłosiła ostatnio inwestycję we własne źródła OZE, w tym największą na świecie farmę wiatrową w Holandii oraz w fotowoltaikę.
Rafał Rudziński, CEO, Bosch Polska zwrócił uwagę, że ostateczną decyzję podejmą konsumenci i że nie wszystkich będzie stać na samochody elektryczne, które będą droższe. „Trzeba szukać neutralności i rozwiązań proekologicznych w rożnych technologiach i patrzeć na koszty, aby mobilność była dostępna dla wszystkich konsumentów” – powiedział.
„Zielona technologia jest zdecydowanie tańsza i bardziej dostępna, niż miało to miejsce w niedawnej przeszłości – ale nadal jest zbyt wiele ograniczeń administracyjnych, aby projektować na większą skalę” – Tomasz Surma, dyrektor ds. Regulacji i Relacji Publicznych, Veolia Polska
Andrzej Tokarz, prezes zarządu i dyrektor generalny, FCA Powertrain Poland przyznał, że zmiana będzie wymagała przekwalifiowania pracowników – ale stawiając na elekromoblilność, stawiamy na nowe miejsca pracy.
Moderacja: Paweł Wideł, prezes, Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych oraz Jakub Safjański, dyrektor Departamentu Energii i Klimatu, Konfederacja Lewiatan