„Przywództwo na nowe czasy” to tytuł panelu, który odbył się w czwartek, 13 października, w ramach drugiego dnia dyskusji podczas EFNI 2022. Podczas rozmowy prelegenci starali się odpowiedzieć na pytanie dotyczące zachowań, którymi powinien cechować się przywódca w czasach niestabilności. Rozmawiali również o wzorcach, jakich dostarcza nam przeszłość, oczekiwaniach, które mają pracownicy i klienci w niespokojnych czasach i sposobie zarządzania firmą lub organizacją w momencie kryzysu. Partnerami panelu byli bank BNP Paribas oraz Fundacja Nienieodpowiedzialni.
„Bez względu na czasy i okoliczności, kluczowe jest, aby liderzy nie uciekali od problemów i byli wsparciem dla swoich zespołów. Jeśli przywódca trzyma się określonych wartości, będzie wiedział, jak zachować się bez względu na wyzwania, z którymi przyjdzie mu się mierzyć” – mówił podczas dyskusji Józef Wancer, honorowy przewodniczący Rady Nadzorczej, BNP Paribas. W rozmowie moderowanej przez dziennikarza Grzegorza Nawrockiego, która odbyła się w ramach ścieżki tematycznej „Europa otwarta i różnorodna” udział wzięli Sylwia Gregorczyk-Abram, adwokatka, współtwórczyni inicjatywy obywatelskiej „Wolne Sądy”, członkini zarządu, Stowarzyszenia im. profesora Zbigniewa Hołdy, Paweł Jakubik, członek zarządu, Microsoft Polska oraz Józef Wancer, honorowy przewodniczący Rady Nadzorczej, BNP Paribas.
Paneliści zgodnie uznali, że przywódca, bez względu na model zarządzania, którym się kieruje, musi pamiętać o empatii, odpowiedzialności i człowieczeństwie. „W trudnych i niepewnych czasach mamy tendencję do wracania do modelu przywództwa opierającego się na sile, jednak to właśnie odpowiedzialność i empatia lidera sprawiają, że jego autorytet utrzymuje się w dłuższej perspektywie i stwarza pracownikom warunki rozwoju” – mówiła podczas dyskusji Sylwia Gregorczyk-Abram.
Goście rozmowy wspomnieli również o kryzysie autorytetów, z którym przyszło nam się mierzyć i który stwarza dogodne warunki bytu fałszywym liderom. „Lider buduje swój autorytet poprzez tysiące małych czynności i zachowań, które sprawiają, że pracownicy ufają mu i wiedzą, że będzie potrafił zachować się odpowiednio w obliczu aktualnych wyzwań” – zaznaczył Pawła Jakubika.