65 proc. firm korzysta dziś z usług outsourcingu, lukę pracy na rynku pracy, zwłaszcza w branży IT, wypełniają gigerzy, czyli freelancerzy i niezależni specjaliści.
Kim jest GIGer? Pierwsza zmiana zaszła w czasie pandemii i dotyczyła pracy zdalnej. Pracownicy doszli do wniosku, że skoro pracują w domu mogą pracować również dla wielu pracodawców. Ostatnie lata naznaczone rosnącym tempem transformacji cyfrowej i kryzysami sprzyjają rozwojowi rynku niezależnych specjalistów. – Gig oznacza fuchę, ale dziś to pojęcie się poszerza, pojawili się freelancerzy, osoby zarabiające na swojej pasji i pracujące dla wielu klientów – powiedziała Joanna Tabor-Błażewicz z SGH w trakcie panelu GIG Economy i przyszłość rynku specjalistów podczas XI edycji Europejskiego Forum Nowych Idei (EFNI) w Sopocie.
Z raportu EY wynika, że statystyczny giger mieszka w dużym mieście, jest szczęśliwy i poleca ten model pracy znajomym. – W mieście tworzy się ekosystem współpracy, łatwiej jest znajdować kolejne projekty. Gigerzy to osoby doświadczone, które idą w model pasji i pracy oraz monetyzacji doświadczenia. Freelancer prowadzi średnio trzy projekty. Wyzwaniem jest samodyscyplina – wyjaśnia Fabian Pietras, dyrektor, Antal IT Services. – Mam pod sobą 400 programistów i oni taki model sobie chwalą – dodaje.
Marek Żółtowski, Senior Regulatory Manager, British-American Tobacco zauważył, że są dziedziny, gdzie stały zespół zawsze będzie nadrzędną wartością. Widzimy jednak, że prawo nie nadąża za zmianami na rynku. – Pracujemy z programistami i naukowcami w projektach globalnych, nie we wszystkich dziedzinach ten model się sprawdza – mówił.
63 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników. Wyzwaniem dla pracodawców jest ich utrzymanie i rozwój, bo z jednej strony firmy inwestują w pracowników, którzy potem uciekają na rynek i sprzedają własne usługi. – Praca zdalna otworzyła specjalistom drzwi do pracy za granicą, za pensje, których nie otrzymają w kraju. My dziś potrzebujemy rekruterów do poszukiwania programistów! Dlatego naszą innowacją jest otwarcie akademii dla mam, które mogą pracować kilka godzin dziennie – powiedział Fabian Pietras.
Na długofalowe przywiązanie pracowników stawia Allegro. – Dostrzegamy dynamikę zmian na rynku, bo połowa pracowników u nas jest nie dłużej niż dwa lata. Jednak kontraktorzy stanowią zaledwie 11 proc. kadry, są to specjaliści z rzadkimi kompetencjami do znalezienia nawet na rynku europejskim. 80 proc. pracowników jest zatrudnionych na czas nieokreślony. Inwestujemy w długofalową relację, w szkolenia pracowników, zależy nam na jakości ich życia – powiedziała Magdalena Piech, Regulatory Affairs Director, Allegro.
W panelu udział wzięli: Joanna Tabor-Błażewicz, Zakład Strategii Personalnych, adiunkt, Szkoła Główna Handlowa, Fabian Pietras, dyrektor, Antal IT Services, Marek Żółtowski, Senior Regulatory Manager, British-American Tobacco, Magdalena Piech, Regulatory Affairs Director, Allegro. Partnerzy: Allegro, Antal, British-American Tabacco, EY Polska.