Ostatnie lata przyniosły ogromne zmiany na rynku pracy, z rozpowszechnieniem się pracy zdalnej na czele. O tym, jak dziś wyglądają trendy w zakresie budowania dobrych miejsc pracy, czego oczekują pracownicy i czym jest employer branding „po covidzie”, rozmawiali uczestnicy debaty o dobrostanie pracowniczym.
Marcin Jankowski, dyrektor personalny Volkswagen Poznań,wskazał trzy główne płaszczyzny, które zostały dotknięte przez pandemię natychmiast – płaszczyzna społeczna, organizacyjna oraz przywództwo.
– Zauważyliśmy zwiększoną potrzebę poczucia bezpieczeństwa finansowego oraz ochrony zdrowia wśród pracowników. Byliśmy dobrze przygotowani, żeby przejść na komunikację cyfrową, chociaż nie obyło się bez wyzwań związanych z infrastrukturą. Chodziło w końcu o przygotowanie miejsc i warunków pracy dla 2000 osób, które jednego dnia chciały zacząć pracować zdalnie.
Bartosz Józefiak z Benefit Systems jako największą rewolucję wskazał awans tematyki związanej z benefitami na sam szczyt priorytetów w firmie. Home office jest obecnie największym benefitem, co nie zmienia faktu, że nadal jest wyzwaniem. Nowym buzzwordem stała się także profilaktyka – nie tylko w kwestii zdrowia fizycznego. Pracodawcy zauważają, że zdrowie psychiczne, zwłaszcza przy takim napływie negatywnych informacji, staje się coraz bardziej kluczowe. Pracownicy oczekują rozwiązań kompleksowych i spersonalizowanych – podsumował Bartosz Józefiak.
Zdaniem Sławomira Łopalewskiego, dyrektora zarządzającego Grupy LUX MED, zdrowie może być elementem konkurencyjności firm. Mamy obecnie zjawisko tzw. wielkiej rezygnacji – z powodu wypalenia ludzie rezygnują z pracy, nie mając innego zabezpieczenia. Te przedsiębiorstwa, które będą potrafiły walczyć o talenty, będą odnosiły sukcesy na rynku. Dbałość o zdrowie pracownika i jego rodziny to obecnie konieczny element strategii rozwoju firmy – dodał Sławomir Łopalewski.
Rynek pracy stoi obecnie na rozdrożu. Inflacja, wzrost cen energii czy brak infrastruktury to tylko niektóre z barier, jeśli chodzi o wsparcie pracodawców w dbaniu o dobrostan pracowników. Wygrają te firmy, które będą znały potrzeby i problemy swoich pracowników i elastycznie na nie reagowały, wykorzystując narzędzia cyfrowe, przy jednoczesnej ochronie danych osobowych.
W dyskusji udział wzięli: Bartosz Józefiak, członek zarządu, Benefit Systems, Joanna Tabor-Błażewicz, Zakład Strategii Personalnych, adiunkt, Szkoła Główna Handlowa, Hanna Kinowska, Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie, Szkoła Główna Handlowa, Marcin Jankowski, dyrektor personalny VW Poznań, Paweł Jaroszek, wiceprezes, Zakład Ubezpieczeń Społecznych oraz Sławomir Łopalewski, dyrektor zarządzający, Grupa LUX MED.
Moderacja: Grzegorz Baczewski, dyrektor generalny Konfederacji Lewiatan
Partnerzy: Benefit Systems, VW Poznań, Grupa LUX MED, ZUS