Czy powinniśmy chronić młodych przed mediami społecznościowymi?

Rodzice muszą zrozumieć, że dla dzieci nie istnieje podział na świat realny i cyfrowy. Dla niech media społecznościowe to normalna część rzeczywistości.

O tym jak współdziałać na rzecz tworzenia bezpiecznej przestrzeni w internecie rozmawiali uczestnicy panelu Czy powinniśmy chronić młodych przed mediami społecznościowymi? podczas XI edycji Europejskiego Forum Nowych Idei (EFNI) w Sopocie.

Eliza Durka, Founder & CEO, Inspiring Girls Polska zwróciła uwagę, że teza o opóźnieniu kulturowym – kultura potrzebuje czasu, aby nadążyć za zmian technologiczna i wynikającymi z niej problemami społecznymi – tłumaczy różnice między młodymi a dorosłymi. – Dla dorosłych z czasów przed internetowych istnieje rozróżnienie między realem a wirtualem. Dla dzieci te sfery się przenikają, one mówią, że żyją w świecie cyfrowym. Odpowiedzialność dorosłych polega jednak na mądrym wprowadzeniem ich do tego świata – powiedziała Eliza Durka.

Marek Kamiński postawił tezę, że media społecznościowe są elementem rzeczywistości jak książki. A każda przestrzeń może być użyta do złych rzeczy. Zwrócił uwagę, że problemem ludzi jest ucieczka od samego siebie. – Dzieci są uczone o zewnętrznym świecie, a nie o sobie samym. Książkom łatwiej jest mówić o wewnętrznym świecie, teraz social media muszą się tego nauczyć. Zrobiliśmy wspólnie z TikTokiem program jak wzmacniać zdrowie psychiczne u dzieci, jak uczyć sprawczości, poczucia wartości – przekonywał podróżnik.

Dla Katarzyny Glinki, aktorki, twórczyni internetowej i mamy problemem jest przyzwolenie, które dorośli dają patrzac na ilosc nieprawdy jaka wylewa się z social mediów. – Dzieci uczą się na przykładzie, dlatego uczmy ich świadomości i korzystajmy z mediów razem – powiedziała. 

Jakub Olek, Head of Public Policy and Government, TikTok podkreślił, że TikTok to nie media społecznościowe, ale rozrywka stawiająca na autentyczne treści. Według niego media społecznościowe są narzędzie. – Może to być zaskakujące, ale proszę spojrzeć na hashtag #booktalk i zobaczyć jak TikTok napędza sprzedaż książek w USA – przekonywał.

Dla marki od samego początku priorytetem jest bezpieczeństwo, na które firma postawiła od początku, w odróżnieniu od innych mediów. – Rolą platform takich jak nasza jest odpxwiedzialnosci, aby to było bezpieczne narzędzie. Dlatego ważny jest aspekt edukacyjnych, nasi twórcy często występują w kampaniach edukacyjnych: z NASKiem czy Markiem Kamińskim – powiedział.

W panelu udział wzięli: Jakub Olek, Head of Public Policy and Government, TikTok, Marta Musidłowska, analityczka programu badawczego Gospodarka Cyfrowa, Fundacja Instrat, Eliza Durka, Founder & CEO, Inspiring Girls Polska, Marek Kamiński, podróżnik, Katarzyna Glinka, aktorka, twórczyni internetowa, mama. Partner: TikTok. Partner merytoryczny: NASK, Inspiring Girls Polska