Czy istnieją granice cyfrowych rynków?

W ekspansji na zagraniczne rynki polscy sprzedawcy mierzą się najczęściej z wyzwaniami prawnymi i fiskalnymi.

W wyniku cyfryzacji małe i średnie firmy zaczęły realizować marzenie o ekspansji na rynki zagraniczne. O barierach z jakimi mierzą się polskie MSP rozmawiali uczestnicy panelu Czy istnieją granice cyfrowych rynków?  podczas XI edycji Europejskiego Forum Nowych Idei (EFNI) w Sopocie.

Według Damiana Wiszowatego, CEO, Gonito, wiceprezesa Izby E-commerce, największym wyzwaniem są kwestie fiskalne i prawne takie jak np. rejestracja numerów VAT, rozliczanie czy odzyskiwanie podatku na innych rynkach. – Liczbę przepisów, których przedsiębiorcy nie znają, można porównać do biegu po polu minowym. Sprzedawcy obawiają się, że uwarunkowania i lokalne przepisy na innych rynkach mogą sparaliżować ich działalność.

Problemem, zwłaszcza na rynkach poza UE, jest klasyfikacja celna produktów. – Dlatego doradzam klientom, aby zakładali spółki w poszczególnych krajach – mówił Piotr Grabowski, wspólnik zarządzający, Grabowski i Wspólnicy Kancelaria Radców Prawnych.

Aleksandra Sroki-Krzyżak, Strategy Director & Chief of Staff, Allegro wskazała na wysoką konkurencyjność rynku e-commerce z perspektywy doświadczenia klienta, który oczekuje, że nie tylko zakupy, ale transakcje będą szybkie i przyjazne. Podkreśliła również konieczność sprawnej edukacji w zakresie regulacji prawnych i dostępnych rozwiązań technologicznych.

Maciej Kropidłowski, wiceprezes zarządu Citi Handlowy zwrócił uwagę, że barierą jest wielkość rodzimego rynku. – Często firmy z doświadczeniem są gotowe na ekspansję, ale powstrzymują je kwestie prawne i finansowe. – Firmy chcą działać bardzo szybko, sprawnie dokonywać płatności i nie tracić płynności. Dlatego oferujemy rozwiązania platformowe plug&play, które pozwalają firmom zapomnieć o technologicznych aspektach ekspansji.

W panelu udział wzięli: Aleksandra Sroka-Krzyżak, Strategy Director & Chief of Staff, Allegro, Maciej Kropidłowski, wiceprezes zarządu, Citi Handlowy, Damian Wiszowaty, CEO, Gonito, wiceprezes, Izba E-commerce, Piotr Grabowski, wspólnik zarządzający, Grabowski i Wspólnicy Kancelaria Radców Prawnych, Partnerzy: Allegro, City Handlowy, Grabowski i Wspólnicy Kancelaria Radców Prawnych