Globalizm, bilateralizm, patriotyzm gospodarczy? Wyzwania dla społeczeństw i biznesu.

SOPOT | 27-29 września 2017
  • 0.000000lag
  • 0.000000lag

Zawody przyszłości ? jak oswoić skok w nieznane?


W trakcie panelu pod patronatem Intela poszukiwano odpowiedzi na pytanie jakie zawody będą popularne w przyszłości i jak się do tych zmian przygotować.

An De Coen  z IDEA Consult przedstawiła diagnozę sytuacji dzisiejszego rynku pracy i wyzwań, jakie przed nim stoją. Kurczące się zasoby na rynku pracy, zmieniający się popyt na tym rynku, zanik niektórych profesji oraz nowe zawody, to dzisiejsza rzeczywistość. Jednocześnie skonkludowała, że efekt netto tych zmian będzie raczej pozytywny.

To co jest pewne to zmiana, nie do końca jednak wiadomo w jakim kierunku. Według Konrada Wawrucha z 7bulls.com Polska wysoce wyspecjalizowane zawody mogą zniknąć w przyszłości, w dość nieprzewidywany sposób, za to ciągle w cenie mogą pozostać powszechne profesje jak np. kierowca.

Aby neutralizować ryzyko wypadnięcia z rynku pracy niezbędne jest ustawiczne kształcenie podkreślił Ferdinand Kjaerulff z Coders Trust. Już dziś powinniśmy przyzwyczajać młodych do krótszych cyklów pracy, bo to sprawi, że będą bardziej elastyczni i przygotowani do zmian – dodał.

– Przyszłość będzie wymagała od nas i naszych dzieci nowych umiejętności, które będą odpowiadały na wyzwania jakie niesie ze sobą  postęp technologiczny i konieczność zarządzania niespotykanie dużą ilością danych – uzupełniła Kaye Gardner-O’Kearny, Dyrektor Corporate Higher Education Intel Corporation.

Colin W. Lewis, z London School of Economics and Political Science, zwrócił uwagę, że rzeczywistość wymusza na nas bycie czujnym. Nie można sobie dziś zaplanować kariery zawodowej na całe życie, bo codzienność przynosi wiele zmian. Ta ciągła zmiana sprawia, że takie wartości jak współpraca i humanitarne traktowanie siebie nawzajem, bardzo zyskają na znaczeniu.

Na koniec Piotr Arak z Polityka Insight przedstawił jak sprawy mają się w Polsce. – Long life learning ciągle nie jest popularny wśród Polaków. Musimy zrozumieć, że nauka i rozwój nie kończą się w szkole, rozwijać się trzeba przez cały okres aktywności zawodowej – powiedział. Dodał również, że ok 50% dzisiejszych zawodów w Polsce jest zagrożonych, co wynika m.in. z wysokiego udziału rolników oraz robotników w strukturze zatrudnienia. Z drugiej strony w Polsce jest wysoki odsetek ludzi z wyższym wykształceniem i to jest nasz potencjał.