REJESTRACJA NA VII EDYCJĘ EFNI JUŻ WKRÓTCE!

SOPOT | 27-29 WRZEŚNIA 2017
TwitterFacebookLinkedinYoutube
  • 0.000000lag
  • 0.000000lag

Nowe modele biznesu na nowe czasy


Globalne firmy innowacyjne nie skupiają się już na wypracowywaniu własnych rozwiązań innowacyjnych, ale kupowaniu projektów na wstępnym etapie rozwoju. To wielkie ostrzeżenie dla Polski. Aby stała się fabryką intelektualną, a nie kolonią intelektualną, trzeba zadbać o branding rozwiązań pochodzących z Polski ? stwierdził prof. Piotr Moncarz ze Stanford University podczas debaty, zorganizowanej w ramach Europejskiego Forum Nowych Idei.

Nowe modele biznesowe powinny uwzględniać kilka cech, które w obecnych czasach nabierają szczególnego znaczenia. Po pierwsze, kluczowa jest współpraca. Internet daje globalne możliwości komunikacji i pozwala dużo szybciej rozwijać swój biznes, niż jeszcze kilkanaście lat temu. Każdy klient ma w kieszeni dostęp do zasobów całego świata. Wymaga to jednak zachowania szczególnej uczciwości w prowadzeniu biznesu.

Jak przekonywała Sarah Drinkwater, szefowa campusu Google (UK), istnienie mediów społecznościowych już nie pozwala zamieść czegokolwiek pod dywan. Natomiast koszty ujawnienia są dużo wyższe, bowiem to konsumenci współkreują rynek i mogą także ukarać firmę dużo dotkliwiej niż państwo. Dziś firma PR ma niewielki wpływ na komunikację z klientem, gdy każdy ma smartfona i na bieżąco dostaje informacje z różnych źródeł ? mówił prof. Alexander Manu z Rotman School of Management na Uniwersytecie w Toronto.

Kolejnym kluczowym elementem rozwoju firm są innowacje. Bez nich przedsiębiorstwa tracą możliwość ekspansji. Pewną rolę w tym procesie ma do spełnienia państwo, które powinno wyznaczać kierunki rozwoju oraz swoim udziałem w projektach minimalizować ryzyko inwestorów.

? Poszukiwanie innowacji warto skupiać na rozwiązywaniu konkretnych problemów ? przekonywał Adam Czyżewski, główny ekonomista PKN ORLEN ? W innym przypadku nie będzie można precyzyjnie przewidzieć, jakie rozwiązania zostaną wypracowane. Taki kierunek jest również dużo bardziej akceptowany przez inwestorów ? mówił Czyżewski.

Wypracowywanie rozwiązań innowacyjnych musi być realizowane w ścisłym związku z najbardziej zaawansowaną technologią, nauką i naukowcami. Zdaniem Jeffrey?a Sachsa, dyrektora The Earth Institute, uczelnie mogą prowadzić projekty o celach długofalowych i tym sposobem mogą wspierać firmy, które mają zdecydowanie krótszy horyzont celów. A nie ma innowacji bez celów długofalowych.

Biznes się nie uda bez odwagi i zuchwałości. To w nich jest wizja i motywacja, która wiąże się z potrzebą ciągłej zmiany. Nie można już zakładać, że za pięć lat forma będzie wyglądała podobnie jak dziś ? ostrzegał Alexander Manu.

Zdaniem Piotra Moncarza zmienia się również rola menadżerów. Dzisiejsze przedsiębiorstwa bardziej potrzebują coachów zarządzających zespołami, niż przywódców w dotychczasowym znaczeniu.

Moderatorem debaty był Marek Tejchman, zastępca redaktora naczelnego Dziennika Gazety Prawnej.
Partnerem sesji był PKN Orlen. Partnerem merytorycznym sesji była Fundacja demosEuropa.